Szkola_Podstawowa DSC_0571 DSC_2345 papieski rozpoczecie swietoniepodl SzPNr2 mikolaj036

Drogą Królewską zwiedzamy średniowieczny Kraków

Mimo nienajlepszych prognoz pogodowych jakimi powitał nas ranek 24 października słońce zdołało przebić się odsłaniając pogodne niebo, a wiatr skutecznie rozgonił chmury i naszą niepewność. Klasa 2 i 3 szczęśliwie dotarły do pogodnego Karkowa – celu jakże oczekiwanej wycieczki.

Przygodę rozpoczęliśmy pod Barbakanem, gdzie dołączył do nas pan przewodnik, zapraszając do zwiedzania miasta szlakiem Drogi Królewskiej; od kościoła św. Floriana po wzgórze wawelskie.

Aby poczuć klimat średniowiecznego miasta królewskiego uczestnicy założyli elementy strojów z epoki. Dziewczynki przeobraziły się w nadobne damy i księżniczki, zaś chłopcy przywdziali tuniki rycerskich giermków. Te elementy garderoby towarzyszyły nam na całym szlaku i wzbudzały zachwyt turystów, którzy okrzyknęli nas „grupą elitarną” . Na dziedzińcu Barbakanu poznaliśmy zasady gry w piłkę nożną sprzed kilku wieków oraz mieliśmy okazję spróbować swych sił w pojedynku na piankowe miecze. Po zawodach, zwiedzając obiekt, poznawaliśmy jego funkcje obronne. Kolejnym elementem związanym z zabezpieczeniem średniowiecznego miasta przed atakami najeźdźców były mury obronne i Brama Floriańska, które zwiedziliśmy przemierzając zachowane resztki fortyfikacji. Ulicą Floriańską dotarliśmy do Rynku Głównego, który powitał nas łopotem niepoliczonych stad gołębi i dźwiękami hejnału z wieży Kościoła Mariackiego. Bardzo ciekawym zajęciem okazała się wielozmysłowa analiza próbek produktów, którymi dawni kupcy handlowali w Sukiennicach dawniej, w zestawieniu z obejrzeniem dzisiejszych kupieckich stoisk. U stóp ratusza miejskiego, mając pod stopami płytę upamiętniającą hołd pruski sami pokłoniliśmy się królowi.

Czytaj więcej...

Czytamy...

„Nikt nie rodzi się czytelnikiem, czytelnika trzeba wychować,

codziennie czytając dziecku na głos.”

Nie od dziś wiemy, iż czytanie jest podstawową umiejętnością współczesnego człowieka. Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem, zapewnia emocjonalny rozwój dziecka, rozwija język, pamięć i wyobraźnię, uczy myślenia, poprawia koncentrację, wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka, poszerza wiedzę ogólną, ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole, uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu, zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów, kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie. Dzieci którym już od najmłodszych lat kupowano książeczki, czytano, tłumaczono, opowiadano, chętniej słuchają, wypowiadają się, wyobrażają sobie różne sytuacje. Z większym szacunkiem odnoszą się do książek - bardziej dbają o nie, uważają, aby się nie zniszczyły. Bardzo ważne jest, aby wybierać dzieciom teksty odpowiednio do wieku, rozwoju dziecka i jego potrzeb. Utwory powinny być pisane poprawną i ładną polszczyzną. Książki powinny promować pozytywne wzorce postępowania oraz budować pozytywny stosunek do świata i wiarę w siebie.

Czytaj więcej...

Chcemy być eko… jesteśmy eko!

20 października br. dzieci przedszkolne oraz uczniowie klas I – III uczestniczyli w spektaklu teatralnym pt. „Z Jasiem i Małgosią w krainie ekologii” zaprezentowanym przez teatr „Tomcio” z Nowego Sącza. Przedstawienie, które podobało się młodym widzom, było przesłaniem dotyczącym wartości zdrowego odżywiania oraz dbałości o stań środowiska naturalnego.

Spotkanie z pracownikami Gorczańskiego Parku Narodowego

W październiku gościliśmy w naszej szkole pracowników Gorczańskiego Parku Narodowego. Zaproszeni goście przybyli do nas w ramach kolejnej edycji Święta Drzewa, a także po to aby opowiedzieć uczniom naszej szkoły na czym polega praca leśnika. Spotkanie rozpoczęto od rozmowy na temat znaczenia drzew na Ziemi. Pan leśniczy przypomniał uczniom klasy IVa, że drzewa jako największe rośliny na Ziemi najskuteczniej produkują tlen i pochłaniają dwutlenek węgla. Odgrywają także niezastąpiona rolę w przeciwdziałaniu powodziom i spowalnianiu procesów erozji. Od ich obecności i stanu zdrowotnego zależy różnorodność biologiczna środowiska naturalnego.

Następnie uczniowie wraz z pracownikami parku udali się do przyszkolnenego ogrodu aby posadzić tam trzy drzewka buka zwyczajnego. Zanim to nastąpiło, pan leśniczy przypomniał o zasadach prawidłowego sadzenia i pielęgnowania drzew. Przybliżył również skład gatunkowy roślin najbliższej okolicy w tym Gorczańskiego Parku Narodowego. Kolejnym punktem spotkania była pogadanka na temat zawodu leśnika. Uczniowie zyskali niezbędne informacje o tym gdzie pracuje leśnik oraz jakie predyspozycje zawodowe musi posiadać osoba, która chciałaby w przyszłości pracować w tym zawodzie. Te cechy to: dobra organizacja pracy, zaradność, przezorność, asertywność, odpowiedzialność, lojalność. Poza tym leśnik powinien wykazywać się wytrzymałością fizyczna, dobrą kondycją i orientacją w terenie, odpornością na niskie i wysokie temperatury. Nasi goście podsumowali, że praca leśnika to praca dla ludzi z prawdziwym powołaniem, silnych, wytrzymałych fizycznie i psychicznie.

Czytaj więcej...

Dzisiaj jest
Piątek
18 stycznia 2019
Imieniny obchodzą
Bogumił, Jaropełk, Krystyna, Liberata, Małgorzata, Piotr, Pryska
Do końca roku zostało
348 dni