Szkola_Podstawowa DSC_0571 DSC_2345 papieski rozpoczecie swietoniepodl SzPNr2 mikolaj036

Pedagog szkolny

Pedagog szkolny


mgr Jolanta Franczak
wtorek  9:50 – 12:50

Drogi Uczniu!

Zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:

  • Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny.
  • Nie potrafisz porozumieć się z koleżankami, kolegami.
  • Masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej.
  • Masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać.
  • Chciałbyś z kimś porozmawiać.
  • Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz, w jaki sposób.
  • Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.

Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.

 Pamiętaj

  • pedagog wysłucha Cię życzliwie i z uwagą.
  • Zapewni dyskrecję i anonimowość.
  • Pomoże znaleźć wyjście z trudnej sytuacji.

Drogi Rodzicu

Zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:

  • Niepokoi Cię zachowanie dziecka.
  • Chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich relacjach z nim.
  • Masz pytanie dotyczące wyników w nauce dziecka i jego funkcjonowania w szkole.
  • Potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania.
  • Szukasz pomocy w trudnych sytuacjach życiowych.

 

 

WAŻNE TELEFONY

  • Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna
    Zygmunta Augusta 8
    34-600 Limanowa
    tel.+48 18 337 17 37

            tel.+48 18 337 17 37
            e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

            Dodatkowe informacje:

                             Godziny pracy sekretariatu: 7.30 – 17.00
                             Godziny pracy pracowników pedagogicznych: 8.00 – 17.00

  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
    ul. Spadochroniarzy 6

    34-730 Mszana Dolna
    tel. 018 33 10 541
    tel./faks 018 33 10 541
    Godziny urzędowania:
    Od poniedziałku do piątku od 7:30 – 15:30

            e-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

  • Zespół Interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie
     w gminie  Mszana Dolna

    Jeśli doświadczasz przemocy w rodzinie skorzystaj z bezpłatnej pomocy specjalistów w Punkcie         
    Konsultacyjnym do spraw Uzależnień i Przemocy (budynek Urzędu Gminy pok. Nr 1)*

          Psycholog – wtorek: 14.00 – 18.00
          Specjalista terapii uzależnień – środa, czwartek: 15.00-17.00
          Radca Prawny- piątek: 9.00 – 10.00
          Pracownik socjalny – poniedziałek: 15.30-16.30, środa: 8.00 -10.00

   Do specjalistów należy się wcześniej umówić w biurze GOPS
         tel: (18) 3319811; (18) 3310541
          Adres: Urząd Gminy Mszana Dolna
          ul. Spadochroniarzy 6.
          W czasie trwania dyżurów można uzyskać informację pod numerem tel. (18)3319810
          lub codziennie w godzinach pracy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w godz. od 7.30 – 15.30-
          tel. (18)3310541

  •  Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
      ul. Spadochroniarzy 6 
      34-730 Mszana Dolna 
      tel.18 3319805 w godzinach pracy Urzędu Gminy.

 

  • Ponadto w Domu Parafialnym przy Parafii Św. Michała Archanioła w Mszanie Dolnej w każdy wtorek o godz. 17.30 spotyka się Grupa Rodzinna AL-ANON ,która skupia osoby mające w rodzinie problem alkoholowy.
    Tel. kontaktowy 696 965 439

  • Komisariat Policji 
      34-730 Mszana Dolna 
      ul Piłsudskiego 2
      tel.18 3310007

  • Bezpłatny Ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży - 116 111 

  • Pomarańczowa Linia (Informacje i konsultacje dla rodziców i młodzieży, którym, picie alkoholu, zażywanie narkotyków lub inne zachowania o cechach uzależnienia utrudniają  funkcjonowanie i porozumiewanie się- 801 140 068

  • Telefon Zaufania dla Osób z Problemami Alkoholowymi i ich rodzin - 12 411 60 44

  • Niebieska Linia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie - 800 12 00 02

  •  Rzecznik Praw Dziecka
       
    ul. Przemysłowa 30/32, 00-450

       Warszawa tel.: (22) 583 66 00
        fax: (22) 583 66 96
       Biuro jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 08.15 - 16.15.
       Adres poczty elektronicznej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
       Przyjęcia interesantów: od poniedziałku do piątku w godzinach 8.15-16.15
       telefon: (22) 583 66 00, 800 12 12 12

 

Cyberprzemoc

Czym jest cyberprzemoc?

 

Cyberprzemoc to inaczej przemoc z użyciem mediów elektronicznych – przede wszystkim Internetu i telefonów komórkowych.  Problem ten dotyczy przede wszystkim dzieci i młodzieży. W Polsce doświadcza go ponad połowa młodych internautów. Do działań określanych jako cyberprzemoc zalicza się m.in:  

- wyzywanie, straszenie poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu telefonu,

- robienie komuś zdjęć lub rejestrowanie filmów bez jego zgody,

- publikowanie w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które kogoś obrażają lub ośmieszają,

- podszywanie się pod kogoś w Sieci.

 

Pomimo, że akty cyberprzemocy mogą wyglądać niewinnie, to potrafią wyrządzać bardzo dużą krzywdę.

 

Jak być bezpiecznym w Internecie

 

Zasady bezpieczeństwa!

1. Zanim dołączysz

Kontakty z ludźmi na portalach społecznościowych, podobnie jak kontakty z ludźmi 
w świecie rzeczywistym, rządzą się pewnymi zasadami. Zastanów się w jaki sposób działa portal zanim utworzysz na nim swój profil. Przede wszystkim zainteresuj się jaki poziom prywatności gwarantuje Ci dany portal. Informacji tego typu szukaj w regulaminie, który powinien jasno określać zasady twojego uczestnictwa w serwisie.

 

2.  Prywatność

Kontroluj dostęp do Twoich danych i innych informacji, które umieszczasz w swoim profilu. Bezpieczny portal społecznościowy powinien pozwolić Ci nadać sobie taki status prywatności,  który zagwarantuje, że informację o Tobie będą dostępne tylko dla znajomych, których świadomie dodałeś/aś do swojej listy. Pamiętaj też, że Twoje hasło to Twój sekret.

 

3.  Informacje o mnie

Zamieszczając informacje o sobie pamiętaj, że potencjalnie każdy może je zobaczyć. Dbaj 
o to, żeby nie ujawniać swoich danych osobowych. Stwórz bezpieczny Nick, który nie zdradzi Twojej prawdziwej tożsamości. Sieć daje nam możliwość bycia kimś innymi niż 
w codziennym życiu. Znaj jednak swoje granice tej zabawy - myśl jak się prezentujesz.

 

4. Zdjęcia

Zastanów się dobrze zanim zamieścisz w Sieci swoje zdjęcia, które mogą być użyte, przez innych użytkowników Sieci, w sposób jakiego byś sobie nie życzył/a lub skopiowane do miejsca, w którym byś ich nie zamieścił/a. Jeżeli już na pewno chcesz zamieścić swoje zdjęcia w Internecie ustaw taki status prywatności, który zagwarantuje Ci bezpieczeństwo.

 

5. Kontakty z innymi

Bądź czujny/a w kontaktach z osobami znanymi wyłącznie Sieci. Flirt z nieznajomym/ą może być dobrą zabawą, ale może też mieć niebezpieczne konsekwencje. W Sieci ludzie często udają kogoś kim nie są ukrywając w ten sposób swoje prawdziwe intencje. Bądź bardzo ostrożny/a, jeżeli nowy internetowy „przyjaciel” chce się z Tobą spotkać w realu. Jeżeli zdecydujesz się na spotkanie, spotkaj się w miejscu publicznym (centrum handlowym czy w ruchliwej kawiarni) a na spotkanie pójdź z kimś, komu ufasz. Powiedz o planowanym spotkaniu odpowiedzialnej osobie dorosłej.

 

6. Odpowiedzialność za informacje

Jeżeli piszesz coś w Internecie będąc pod wpływem silnych emocji, przeczytaj to dwa razy. 
Daj sobie czas żeby się uspokoić i sprawdź czy to, co planujesz wysłać jest tego warte.
Pamiętaj także, że czasem szkoła, rodzice lub pracodawcy mają możliwość monitorowania Twojej korespondencji i Twoich działań w Sieci. Dlatego, w Sieci, nie pisz nigdy czegoś, czego nie napisałbyś/abyś na kartce pocztowej, którą nie tylko bezpośredni adresat może przeczytać. Pamiętaj też, że ludzie przesyłają dalej, upubliczniając wiadomości. Sam/a także zawsze patrz, co przesyłasz dalej. Nie ujawniaj danych innych osób – nie przesyłaj dalej cudzych maili i nie podawaj w Sieci danych innej osoby bez jej zgody.

 

7. Szanuj innych

Bądź miły/a dla innych w Sieci. Zastanów się czy adresat życzyłby sobie zobaczyć taki wpis i czy Ty powiedziałbyś/abyś lub pokazał/a to samo podczas spotkania twarzą w twarz? 
Poczucie humoru, poglądy i zasady innych ludzi bywają różne także w Sieci. Respektuj innych w Internecie, a jeżeli kogoś urazisz znajdź metodę, żeby sprawę wyjaśnić i go przeprosić. Jeżeli ktoś Ciebie obraża myśląc, że zrobiłeś/aś coś niemiłego celowo – zamiast dać się ponieść emocjom, spróbuj wyjaśnić, że to nie było celowe, że to wynik nieporozumienia.

 

8. Działaj mądrze

Ktoś Cię prowokuje? Nie daj mu satysfakcji. Zazwyczaj jest to metoda na zwrócenie na siebie uwagi, jeżeli takiego kogoś zignorujesz prawdopodobnie da Ci spokój.

 

9. Pomoc

Masz prawo do godności w Internecie. Jeżeli jesteś atakowany/a, ktoś Cię straszy lub grozi Ci działaj w swojej obronie. Zgłoś fakt cyberprzemocy odpowiednim instytucjom (szkoła, policja) i osobom, które mogą Ci udzielić pomocy: rodzice, pedagog szkolny, nauczyciel. Razem szybko i skutecznie rozwiążecie problem.

 

INSTYTUCJE DO POMOCY

 

  Pomocne są strony internetowe takie jak:

Można tam znaleźć najważniejsze informacje dotyczące radzenia sobie z tego typu problemami. Funkcjonują też telefony zaufania dla dzieci i młodzieży: 116 111, a także dla rodziców i nauczycieli dostępny w sprawach bezpieczeństwa w sieci: 800 100 100.                                        

Samorząd Uczniowski

Skład Samorządu Uczniowskiego w roku szkolnym 2017/2018

 

Przewodniczący SU: Zuzanna Piwowar

Zastępca przewodniczącego: Anna Nawara

 

W skład Samorządu Uczniowskiego wchodzą również przewodniczący klas 1-7:

Izabela Cież- przewodnicząca klasy II

Milena Drabik - przewodnicząca klasy IIIa

Karol Michalak - przewodniczący klasy IIIb

Tomasz Zięba - przewodniczący klasy IVa

Diminika Cież - przewodnicząca klasy IVb

Patryk Kołodziejczyk - przewodniczący klasy V

Janusz Adamczyk - przewodniczący klasy VI

Gabriela Masłowiec - przewodnicząca klasy VII

 

Opiekun SU: mgr Mateusz Dąbrowa

 

 

Wybory do samorządu w roku szkolnym 2017/2018

 

Na początku roku szkolnego 2017/2018 uczniowie i nauczyciele naszej szkoły wybierali nowe władze do samorządu uczniowskiego. Uprawnieni do głosowania byli wszyscy uczniowie z klas I – VII oraz wszyscy nauczyciele pracujący w naszej szkole. Kampania wyborcza rozpoczęła się na początku września. Kandydaci na przewodniczącego szkoły przygotowali piękne plakaty wyborcze z mnóstwem ciekawych pomysłów. Każdy chciał przekonać koleżanki i kolegów że jest najlepszym kandydatem i będzie godnie reprezentował szkołę i uczniów jako przewodniczący Samorządu Uczniowskiego.

 

W dzień wyborów,  komisja wyborcza pracowała w składzie: Dawid Haras, Szymon Cyrek oraz opiekun pan Mateusz Dąbrowa. Po podliczeniu wszystkich głosów pani Dyrektor na apelu w obecności całej społeczności szkolnej ogłosiła wyniki. Przewodniczącym samorządu uczniowskiego w roku szkolnym 2017/18 została uczennica klasy VII – Zuzanna Piwowar. Zastępcą przewodniczącego została Anna Nawara – uczennica klasy VI. Opiekunem SU został pan Mateusz Dąbrowa.

 

Wszystkim kandydatom dziękujemy za trud włożony w przygotowanie kampanii wyborczej. A nowym władzom szkolnym życzymy mnóstwa ciekawych pomysłów i zapału do pracy.

M. Dąbrowa

Czytamy... kl.3

Sprawozdanie z wykonania  zadań projektu czytelniczego

 realizowanego w ramach programu „Książka moich marzeń” w klasie 3

w roku szkolnym 2015/2016

W bieżącym roku szkolnym realizowaliśmy klasowy projekt „Podróże z książką”,  który był  jednym z ogniw realizacji programu „Książka moich marzeń”, do którego przystąpiła szkoła.

Zaproponowane, i w ciągu roku realizowane,   zadania   służyły  ugruntowaniu  nawyków czytelniczych i kultury czytania, kształceniu odbioru  dzieł  literackich, a  przede wszystkim rozbudzeniu potrzeby obcowania z książką jako niewyczerpanym źródłem wiedzy o świecie i człowieku. Były też promocją biblioteki szkolnej, jako miejsca inspirującego do rozwoju osobistego.

Staraliśmy się przekonać o tym, że  słowo drukowane we współczesnym świecie,  w dobie rozwoju techniki komputerowej, telewizji i filmu może dostarczyć wielu niezapomnianych i głębokich wrażeń oraz może być źródłem radości, kreatywności i satysfakcji. 

Uczniowie klasy 3 rozpoczęli swoje spotkanie z czytaniem od wykonania plakatów promujących czytanie książek, zawierających sentencje, aforyzmy, złote myśli o książce. Pracując w zespołach przygotowali klasową gazetkę poświęconą książce i czytaniu. Zaktualizowaliśmy  klasową biblioteczkę o nowe pozycje. Wspomogli nas w tym rodzice przekazując książki po swoich dzieciach.  Na spotkaniach klasowych z rodzicami wychowawca przedstawiała bieżący stan czytelnictwa oraz założenia projektu czytelniczego: „Książka moich marzeń”  zachęcając rodziców tym samym do partnerstwa w działaniu. Kolejnym przedsięwzięciem było zaprezentowanie przez każde dziecko swojej ulubionej książki. Stworzyliśmy klasowy kufer z ulubionymi książkami, które uczniowie kolejno prezentowali motywując swój wybór i zachęcając kolegów do sięgania po wybrane pozycje.

Z okazji Święta Patrona Szkoły zaprosiliśmy kolegów z klasy 1 na wysłuchanie czytanych przez trzecioklasistów utworów Juliana Tuwima, a spotkanie zakończyliśmy wspólną zabawą integracyjną.

Z nadejściem zimy rozpoczęliśmy zadanie, które nazwaliśmy „Zimowe poranki z książką”. Była to codzienna lektura książek na drugiej przerwie śródlekcyjnej (luty – marzec). Wysłuchaliśmy baśni ze zbioru  „U złotego źródła”. Zaś sama akcja, która zyskała popularność przedłużona została i przerodziła się w „Wiosenne spotkania”. Tym razem (w marcu) było to słuchanie fragmentów „Opowiadań z Doliny Muminków” w formie audiobooka  czytanych przez Krzysztofa Kowalewskiego

Tak rozpoczęta praca była dla nas wprowadzeniem do realizowanej podczas zajęć edukacyjnych, zadań dodatkowych oraz  podczas osobistej aktywności czytelniczej „Podróży z książką”.  W tej części wykorzystaliśmy lektury zaproponowane przez program „Książka moich marzeń” oraz naszą klasową listę lektur. Każdą z wypraw literackich obudowaliśmy interesującymi działaniami dodatkowymi. I tak:

-        Na Tatrzańskim szlaku z „Legendą o śpiących rycerzach”   poznaliśmy piętra roślinne w Tatrach wykonując w zespołach ich makiety. Znajomość tego zagadnienia zaowocowała wysokim wynikiem na sprawdzianie.

-        Podczas Wypraw smakowitych wspólne stworzyliśmy „ Klasową Książkę kucharską”  ze sprawdzonymi domowymi przepisami, a na zajęciach kulinarnych udało nam się przygotować smakowity wafelkowy przekładaniec,

-        Wyprawy na niby to spotkanie izabawy z „Karolcią”  - przygotowaliśmy metryczkę książki i wprawialiśmy się w twórczym opowiadaniu przygód niewidzialnych dzieci,

-         Zimowe wędrówki z panem Andersenem wykorzystaliśmy nazapoznanie

z baśniami:  „Dziewczynka z zapałkami”  i  „Królowa Śniegu” podczas zajęć lekcyjnych oraz na wykonanie „Krainy wiecznej zimy” – pracy plastycznej z wykorzystaniem materiałów o różnej fakturze,

-        Uczestnicząc w Wycieczka do Krainy Fantazji zapoznaliśmy się  z lekturą „Akademia Pana Kleksa” i odświeżyliśmy znajomość piosenki pt. „Witajcie w naszej bajce” z filmu”, którego fragmenty obejrzeliśmy,

-        Latając dywanem po zakamarkach Orientu uczniowie przeczytali „Baśń

 o Alladynie i o lampie cudownej”, a rozbudzona wyobraźnia zaowocowała stworzeniem mandali z surowców wtórnych, z owoców i warzyw ( te zajęcia były korelacją  z projektem „Owoce i warzywa w szkole”) oraz tak popularnym ostatnio ,dzięki licznym publikacjom z propozycjami,  kolorowaniem fantazyjnychmandali.

Poznawaliśmy z książką ojczysty kraj:

-        Zwiedzając  Kraków z legendą Mariana Orłonia. „Przerwany hejnał” podczas zajęć edukacyjnych doskonaliliśmy technikę opisu stroju krakowskiego i nauczyliśmy się krakowiaka- tańca narodowego z wieloma figurami tanecznymi.

 -        Podążając Wisłą do Warszawy napotkaliśmy „Syrenkę ” z legendy A. Oppmana, a dzięki możliwościom Internetu odbyliśmy wirtualny spacer po stolicy,

 -        Na Mazurach – w królestwie jezior  „zatopiliśmy się”  w  „Bajce o królu ryb” Franciszka Jankowskiego oraz w dźwiękach żeglarskich szant. Jedna z nich pt. „Wesoły żeglarz” z powodzeniem zagrzewa nas do marszu na każdej wycieczce, a prace plastyczne z wykorzystaniem techniki orgiami płaskiego zdobiły szkolną wystawę,

 -        Pieszo do źródeł legendy udaliśmy się ostatnio. Dzielnie pokonaliśmy stromizny Szczebla i na miejscu odczytaliśmy  „Legendę o Zimnej Grocie” Stanisława Pagaczewskiego. Porównywaliśmy  opisy fantastyczne z realiami. Dokonaliśmy też pomiarów temperatury i wielkości groty podczas jej oględzin.  Posługiwaliśmy się kompasem przy oznaczaniu kierunków marszu szlakiem, a napotykane co rusz okazy przyrodnicze zajmowały naszą uwagą. Mnogość salamander była okazją do bezpośredniej obserwacji. Żadna chyba też z lektur tak nie zainspirowała trzecioklasistów jak ta, której efektem są niezwykle precyzyjnie obmyślone plany dotarcia do zasypanego wejścia do jaskini.

Wybraliśmy się dalej:

-        Najpierw Koleją przez Włochy – poprowadził nas Lampo, bohater  książki Romana Pisarskiego „O psie, który jeździł koleją”. Włoską opowieść zakończył lekturowy quiz, do którego uczniowie przygotowali się niezwykle solidnie i który  dostarczył nam wielu emocji podczas zaciętej rywalizacji. Zwycięzcami została grupa w składzie: Patryk Kołodziejczyk, Dominik Łabuz, Paweł Szczypka, Wiktor Mucha i Radek Ceklarz.

-        Z Italii Autostopem poznawaliśmy Europę.  Pomocne w tej wyprawie okazały się „Euroopowieści” Mariana Fabjańskiego, które zgłębialiśmy  w ramach kontynuacji akcji Wiosenne poranki z książką (kwiecień – maj). Ciekawe scenki z życia naszych europejskich sąsiadów okrasiliśmy przygotowanymi i zaprezentowanymi przez uczniów krótkimi informacjami o przedstawianym kraju. Samodzielne poszukiwanie informacji w różnorakich źródłach było więc uzupełnieniem czytanego tekstu

  • o poszczególnych europejskich państwach.

-        Z Europy jednym susem, dzięki książkom i zdobyczom nowoczesnej techniki,  znaleźliśmy się Na czarnym lądzie. Stało się to możliwe dzięki  spotkaniom z „Doktorem Dolittle i jego zwierzętami” H. Loftinga. Lekturę szczegółowo omówiliśmy na zajęciach, a losy bohaterów sprawdziliśmy organizując konkurs znajomości lektury i wykonując  „Memo doktora Dolittle”  - karty do zabaw kształcących spostrzegawczość, pamięć i uwagę.  Poznaliśmy też wiele afrykańskich ciekawostek uczestnicząc w prowadzonej przez p. Marię Fryc lekcji bibliotecznej „Czego mogę dowiedzieć się o Afryce ze zbiorów biblioteki?” oraz dzięki spotkaniu z ks. Krzysztofem Chromym, który podzielił się z nami wspomnieniami z działalności misyjnej w Afryce. Wyposażeni w sporą dawkę wiedzy udaliśmy się  w filmową podróż śladami Stasia i Nel oglądając pierwszą, naszym zdaniem ciekawszą wersję , „W pustyni i w puszczy” . Było to też nawiązaniem do obchodów  Roku Henryka Sienkiewicza i ukłonem w stronę jego dorobku literackiego uhonorowanego Nagrodą Nobla.

-        Literatura skierowała nas także  do Królestwa Dziecięcej Szczęśliwości. Podróżując, kolejny raz spotkaliśmy się  z lekturą „Król Maciuś Pierwszy”. Przypomnieliśmy sobie przy tej okazji  sylwetkę Janusza Korczaka oraz oglądany już przez nas film zrealizowany na podstawie powieści. Wielu z uczniów sięgnęło tym razem po książkę ze szkolnej biblioteki. Spotkanie było też okazją do utrwalenia przydatnych wiadomości dotyczących praw dziecka,  zadań Rzecznika Praw Dziecka w Polsce i utrwalenia znajomości dziecięcego telefonu zaufania Rzecznika Praw Dziecka.

-        Niezwykłą przygodą i miłym akcentem projektu była Podróż sentymentalna,   w która zabrała nas babcia Oli – p. Anna Drabik. Podczas wywiadu dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o książkowych hitach, o zabawach i nauce w czasach jej dzieciństwa. Pani Anna przeczytała nam również fragmenty lubianej lektury i jak na kochającą babcię przystało zadbała by spotkanie z książka należycie nam osłodzić. Któż jak nie babcie znają tak dobrze dziecięce marzenia.

 -        Wszyscy uczniowie naszej klasy wzięli udział w ogłoszonym przez Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką w Nowym Sączu konkursie plastycznym pt. „Jestem ilustratorem mojej ulubionej książki”, w którym Natalka Mucha zdobyła wyróżnienie. Uczestniczyliśmy także we wszystkich szkolnych działaniach organizowanych w ramach projektu, m.in. w organizowanym we współpracy z GBP w Kasince Małej spotkaniu z autorem poczytnych książek dla dzieci – Wiesławem Drabikiem oraz w przygotowanym przez klasę 6 nagraniu i wywiadzie.

Punktem kulminacyjnym realizowanego projektu czytelniczego była wyprawa do Gminnej Biblioteki Publicznej. Kierownik  biblioteki, p. Zofia Skolarus przyjęła nas bardzo serdecznie opowiadając o zbiorach kasinczańskiej książnicy, interesujących nas działach tematycznych oraz  zasadach korzystania z kącika czytelniczego. Wysłuchaliśmy także czytanego przez p. Elżbietę Ciężadlik utworu Antoniny Zachary – Wnękowej ze zbioru „Baśnie spod Gorców” . Pani Elżbieta, która jest członkiem zespołu „Kasinianie – Zagórzanie” zaprezentowała nam się w stroju ludowym i opowiedziała wiele ciekawostek  o naszym regionie. Pod koniec spotkania, po przeprowadzeniu konkursu na znajomość bohaterów książek, zostaliśmy nagrodzeni pamiątkowymi zakładkami i słodyczami. Słodycz spotkania utrwaliliśmy jeszcze wyprawą na lody.

Projekt czytelniczy okazał się bardzo ciekawym i przydatnym działaniem edukacyjnym, w który bardzo się zaangażowaliśmy. Jego cel został osiągnięty. Mamy świadomość, że nie zaowocuje on szturmem bibliotek ale na pewno wszyscy będą wiedzieli, dlaczego warto po książki sięgać. Projekt został zakończony, ale akcja propagowania czytania, którą szkoła zawsze traktowała priorytetowo trwać będzie nadal.

 

E. Jakubiak

Podsumowanie projektu czytelniczego klasy 1 w roku szkolnym 2016/2017

Projekt edukacji czytelniczej realizowany z grupa pierwszoklasistów w roku szkolnym 2016/2017  wychodzi naprzeciw potrzebom nauczycieli i uczniów naszej szkoły wyrażanych w każdorocznej ewaluacji wewnętrznej placówki, a także włącza się w realizację polityki oświatowej MEN ustalonej  na  rok  szkolny 2016/17, której jednym  z kierunków jest rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci  i młodzieży. Jest też przede wszystkim jednym z ogniw Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, który szkoła realizuje.

Zaplanowane i sukcesywnie realizowane w ciągu roku szkolnego   w  projekcie  zadania  służyły  wprowadzeniu najmłodszych uczniów w świat książki i czytelnictwa, kształceniu  odbioru  dzieł  literackich, a  przede wszystkim rozbudzeniu potrzeby obcowania z książką jako niewyczerpanym źródłem wiedzy o świecie i człowieku.

 

Głównymi celami, które ambitnie sobie założyliśmy było:

 

  • kształtowanie nawyków czytelniczych i kultury czytania.

  • promocja wartościowej literatury.

  • tworzenie klimatu do rozwijania wyobraźni.

  • zdobywanie umiejętności współdziałania w grupie.

  • promocja biblioteki szkolnej, jako miejsca inspirującego do rozwoju osobistego.

  • uwrażliwienie rodziców na ważną rolę książki i czytania w życiu dziecka

     

     

    Nowemu zespołowi klasowemu, który rozpoczyna edukacje szkolną w pierwszej kolejności zorganizowała wychowawczymi biblioteczkę klasową i  zapoznawała  z warunkami korzystania z niej przez wychowanków.

     

    Od początku roku przyjęliśmy w ramach powitania dnia cykl spotkań „Poranek z książką” polegający  na codziennym  czytaniu przez nauczyciela pozycji literatury dziecięcej z zasobów biblioteki szkolnej jak również Gminnej Biblioteki Publicznej. Warto zauważyć, że biblioteka publiczna odpowiedziała na nasze sugestie dotyczące pozyskiwania literatury dla dzieci autorstwa współczesnych pisarzy i wzbogaciła swoje zbiory o interesujące pozycje, które wypożyczaliśmy do naszego projektu.

     

    Przy głośnym czytaniu dla pierwszoklasistów, którzy dopiero byli na etapie poznawania literek, nawiązaliśmy współpracę z klasą III b, której uczennice ochoczo wsparły nasze działania. Dziękujemy p. Małgorzacie Knapczyk za zaktywizowanie swoich wychowanków.

 

18 listopada br.w ramach akcji „Bezpieczny Internet”, którego organizatorem jest firma NETMAR sp. z o.o. uczniowie klasy 1 spotkali się z p. Łukaszem Zabdyrem by poruszyć ważne zagadnienia związane z bezpieczeństwem w sieci.

Po zajęciach z pierwszoklasistami w prelekcji uczestniczyli rodzice, których prowadzący uwrażliwił na czyhające w sieci niebezpieczeństwa, na które mogą natknąć się nieświadome zagrożeń dzieci.

Dodatkową atrakcją tegorocznego spotkania z panem Łukaszem Zabdyrem, który jest nie tylko propagatorem właściwych zachowań internetowych ale także absolwentem wydziału Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie i co ciekawe,  wziętym grafikiem i ilustratorem książek wydawanych przez Centrum Metody Krakowskiej prof. Jagody Cieszyńskiej– znane szerokiemu już kręgowi zainteresowanych także wśród uczniów naszej szkoły. Pan Łukasz zaprezentował nam swoje ilustratorskie umiejętności, a szybkość i precyzja tworzonych rysunków wprawiła nas w zachwyt i zdumienie, które najtrafniej wyraził Tomek; „tak  szybko i tak pięknie! Wow!”

Dziękujemy za tę możliwość, gdyż wpisuje się ona jako ciekawy epizod naszej przygody czytelniczej.

 

Wybitnie czytający uczniowie naszej klasy pokusili się w grudniu, podczas Dnia Patrona Szkoły , o uczestnictwo w konkursie     „Mistrza Pięknego Czytania”. Poziom konkursu był naprawdę wysoki – nawet najmłodsi uczestnicy zachwycili publiczność: głosową interpretacją tekstu, wspaniałą dykcją i bezbłędnym odczytaniem tekstu. W kategorii klas młodszych nasz kolega - Gabriel Mądrala zdobył wyróżnienie. W kategorii „Przebranie za baśniową postać” wzięli udział: Emilka Cież, Iza Cież, Tomek Jakubiak i Ola Przepolska. 

 

14 grudnia br. uczniowie klas I – III mieli okazję spotkać się z panią Anną Cież, znaną nie tylko w środowisku kasinczańskim poetką ludową, animatorką i propagatorką kultury i tradycji zagórzańskich oraz aktywną członkinią Koła Gospodyń „Paradne Gosposie”. Spotkanie to nazwaliśmy „Bajaniem na dywanie”.  Pani Anna zaprezentowała młodym  słuchaczom próbki swoich utworów, wśród których szczególnym powodzeniem cieszyły się opowiadania zbudowane z wyrazów rozpoczynających się  tą samą literą. Były to: „Przyjazd papieża” oraz „Przygoda panny Paulinki”. Mająca doskonały kontakt z dziećmi pisarka dała się namówić także na wspomnienia z czasów swojej młodości i dzieciństwa. Wywołana do odpowiedzi pytaniami uczniów  bawiła licznymi anegdotami i wprawiała w zdumienie opowieściami trudnymi do pojęcia przez współczesnych. Bo któżby się dzisiaj wybrał na lekcje do szkoły bez butów, chodził do wygódki na polu w mroźne dni albo zachwycał choinką ubraną skromnie i oświetloną świeczkami, którą wystraszony kot tak łatwo przyprawił o spalenie?

 

Na przedwiośniu, gdy zasób poznanych literek był już na wyczerpaniu nawiązaliśmy  współpracę z biblioteką szkolną i wypożyczyliśmy komplet pozycji dla klasowej wypożyczalni, która cieszyła się dużym zainteresowaniem. Jedni próbowali czytać samodzielnie, inni zachęcali swoich rodziców do pomocy w przyswajaniu tekstu. W tym czasie  p. bibliotekarka rozpoczęła przyjęcie chętnych, czytających już dzieci, do grona czytelników szkolnej książnicy.

 

Kolejnymi krokami na ścieżkach czytelniczych były spotkania i lekcje biblioteczne, na których pani Maria Fryc cierpliwie uczyła zachowań bibliofilskich i prezentowała pozycje  szkolnego księgozbioru.

 

W ciągu całego roku szkolnego aktywnie braliśmy udział w konkursach plastycznych wykorzystując napływające oferty, Nie odnieśliśmy znaczących sukcesów w etapach pozaszkolnych ale ... dopiero się rozgrzewamy!

 

Na przełomie kwietnia i maja, wspólnie z klasami drugimi, uczestniczyliśmy w spotkaniu z tekstami gwarowymi, które pozyskaliśmy w ramach kampanii „Góralskie czytanie” popularyzujące literaturę poszczególnych grup etnograficznych. Były to teksty pt. „Zwada” i „O kozie, co się prawdy boła” zamieszczone w pozycji „Zagórzańska czytanka” opr. Anna Mlekodaj, Łukasz Zapała. Wzięliśmy też udział w konkursie na plastyczna ilustrację przeczytanego tekstu.

 

Finałem naszych czytelniczych poczynań była uroczystość Pasowania na czytelnika.

W środę, 24 maja uczniowie klasy 1, którzy jeszcze nie tak dawno poznawali pierwsze litery zostali przyjęci w szeregi czytelników szkolnej biblioteki. Uroczystość przygotowali uczniowie klasy IV pod kierunkiem p. Marii Fryc – bibliotekarza szkolnego.

Pierwszoklasiści, którym w tym doniosłym wydarzeniu towarzyszyli rodzice, wysłuchali programu artystycznego, po którym przewodnikiem była Pani Książka i towarzyszące jej bajkowe postacie. Uczniowie celująco zdali egzamin przygotowany przez starszych kolegów, rozpoznając książkowych bohaterów i prawidłowo rozwiązując przygotowane przez nich zagadki. Kulminacyjnym punktem spotkania było uroczyste ślubowanie oraz Pasowanie na czytelnika szkolnej biblioteki, którego Wielką Księgą Bajek dokonała Dyrektor szkoły, p. Czesława Łabuz, a potwierdzeniem było wręczenie dyplomu.  

Dumni młodzi czytelnicy otrzymali na pamiątkę zakładki do książek oraz regulamin biblioteki, którego  obiecali sumiennie przestrzegać. Korzystając z obecności rodziców świeżo pasowani czytelnicy przygotowali klasowe spotkanie z okazji zbliżającego się Dnia Matki i Dnia Ojca. Po złożeniu życzeń i wręczeniu przygotowanych upominków pierwszoklasiści zadedykowali rodzicom spektakl „Przygody Iskierki i Płomyka.  „Słodki” akcent zakończył to miłe spotkanie. 

 

Dumni jesteśmy ze swoich osiągnięć czytelniczych, które wyrażają się wysokim poziomem techniki czytania i zrozumieniem samodzielnie czytanego tekstu oraz świadomi, że obcowanie z literaturą te wyniki będzie doskonalić i rozszerzać dziecięcą wyobraźnię. 

 

Wychowawca klasy 1 – E. Jakubiak

 

 

 

 

 

 

Program "Książka naszych marzeń"

Lista zakupu książek do biblioteki szkolnej w Szkole Podstawowej nr 2 w Kasince Małej w ramach realizacji programu „ Książka marzeń”

 w roku szkolnym 2015/2016

Powołany zespół do realizacji zadań w ramach  programu „ Książka marzeń”: Maria Fryc – bibliotekarz; Wioletta Kowalczyk – nauczyciel języka polskiego oraz Agnieszka Świerk – pedagog i nauczyciel świetlicy  ustalił listę książek do zakupu biorąc pod uwagę wyniki ankiety przeprowadzonej przez nauczyciela bibliotekarza oraz po konsultacjach z biblioteką publiczną Kasince Małej. W ramach realizacji projektu nawiązano współpracę z Wojewódzką Biblioteką Pedagogiczną – filia w Limanowej, która była dla nas wsparciem  przy doborze audiobooków jak i książek w wersji tradycyjnej dla dzieci i młodzieży na poziomie szkoły podstawowej. Realizacja tego zadania została ustalona na kwotę 1625zł ( w tym środki własne 325 zł dofinansowanie z projektu 1300 zł).

Dzisiaj jest
Niedziela
25 lutego 2018
Imieniny obchodzą
Bolebor, Cezary, Konstancjusz, Maciej, Małgorzata, Modest, Nicefor
Do końca roku zostało
310 dni