Szkola_Podstawowa DSC_0571 DSC_2345 papieski rozpoczecie swietoniepodl SzPNr2 mikolaj036

Warsztaty Polskiej Fundacji dla Afryki

 „Jak pomagać Afryce” dla klas szkół podstawowych

W dniu 18 listopada w naszej szkole dobyły się warsztaty oraz prezentacja wystawy Polskiej Fundacji dla Afryki pt. Najdzielniejsi pod słońcem towarzyszą lekcje, przeprowadzone w zróżnicowanej formie: prelekcji z pokazem slajdów oraz warsztatów. Uczestnikami tych warsztatów były klasy VII i VIII, w ramach kontynuacji tematów  związanych z misyjną rolą  Kościoła działającego w  ,,Trzecim świecie’’.

Opis wystawy:

Wystawa „Afryka. Najdzielniejsi pod słońcem” została opracowana przez ekspertów Polskiej Fundacji dla Afryki. Składa się na nią 20 plansz, ukazujących poszczególne aspekty życia w Afryce. Przykładowo są to tematy: praca, handel, kobieta, zabawa. Fotografie prezentowane na wystawie pochodzą od instytucji w Afryce, wspieranych przez naszą Fundację. Zarówno one, jak i historie ludzi opisywanych w wystawie, są pełne autentycznego dramatyzmu. Unikamy jednak epatowania drastycznymi obrazami. Celem wystawy jest ukazanie w migawce specyfiki życia na tym kontynencie, z podkreśleniem determinacji ludzi Afryki w codziennej walce o przetrwanie. Młodemu odbiorcy chcemy z jednej strony ukazać, jak bardzo potrzebna jest pomoc temu kontynentowi, z drugiej zaś strony niwelować stereotypy o bierności ludzi Afryki, czekających jedynie na pomoc krajów bogatszych.

 

Opis spotkania z uczniami:

Wystawie towarzyszy pomysł spotkania i dyskusji uczniów z przedstawicielami Fundacji. Spotkanie ma dwie części: prezentacji Fundacji oraz sytuacji na Madagaskarze oraz przeprowadzanej przez uczniów dyskusji.

Cel: Uczeń zyskuje informacje o Afryce

Zarówno wystawa, jak i prezentacja przybliżają uczniowi informacje, dane, statystyki oraz specyfikę kontynentu. Wiedza podawana jest zarówno w formie faktów, obrazów jak i autentycznych historii z Afryki, przekazywanych w reporterskiej formie.

Cel: Uczeń rozwija umiejętność argumentacji

Uczniom zostaną przedstawione zasady dyskusji nad wyborem wniosków. Następnie odbędzie się praca w grupach - przeprowadzona przez uczniów pod kontrolą przeszkolonego przedstawiciela Fundacji z zachowaniem wszelkich niezbędnych reguł.

Cel: Uczeń rozwija wrażliwość społeczną

Wystawa oraz spotkanie z uczniami są okazją, by rozwinąć wrażliwość młodych ludzi na problemy drugiego człowieka, a przez to uczynić kolejny krok w kierunku budowania społeczeństwa obywatelskiego.

Cel: ukazanie możliwości i zalet wolontariatu

Poprzez prezentację efektów działań Polskiej Fundacji dla Afryki uczeń zyskuję motywację do zaangażowania się w wolontariat.

Zarówno prezentację wystawy, jak i spotkanie z uczniami Polska Fundacja dla Afryki przeprowadza nieodpłatnie, w ramach działalności statutowej.

Oczekiwania ze strony Szkoły:

  • udostępnienie przestrzeni na prezentację wystawy (np. korytarz szkolny) na wspólnie uzgodniony okres.
  • Zorganizowanie dowolnej liczby spotkań z uczniami (sugerowany czas jednego spotkania: 2 godziny lekcyjne).

Autorzy wystawy i uczestnicy spotkań z uczniami:

Katarzyna Urban, redaktorka od lat pracująca na rzecz organizacji społecznych. Posiada doświadczenie w pracy z uczniami szkół średnich. Magister marketingu i zarządzania MBA, absolwentka m.in. studiów podyplomowych z zakresu historii i filozofii.

  • Mateusz Gurbiel, w Fundacji odpowiedzialny z kontakty z Darczyńcami. Autor licznych tekstów nt. Afryki, powstałych w wyniku jego służbowych podróży. Posiada doświadczenie w pracy z uczniami szkół średnich. Magister socjologii UJ.

Przebieg prelekcji:

- przedstawienie Fundacji

- przedstawienie sytuacji na Madagaskarze

- krótki quiz wiedzy o Afryce

- rozdawnictwo materiałów Fundacji (magnesy, ulotki)

Przebieg warsztatów:

Wyjaśnienie zasad warsztatów:

Krótkie wprowadzenie do tematu już po podzieleniu grupy.

Wyobraźcie sobie, że pracujecie w zarządzie dużej organizacji pomocowej, która zajmuje się realizacją projektów w Afryce. Dostajecie wiele próśb o pieniądze na różne projekty. Nie macie jednak nieskończonej ilości gotówki na zrealizowanie wszystkich projektów na raz. Część z nich musicie odłożyć na później. Wybierzcie ten, który Waszym zdaniem jest najważniejszy. W krótkim podsumowaniu (możecie je zapisać i odczytać) spróbujcie przekonać prezesa Fundacji, dlaczego akurat wybrany przez Was projekt jest na pierwszym miejscu.

Sposób realizacji:

Dzielimy grupę na mniej więcej ośmioosobowe zespoły i rozdajemy każdej grupie po cztery projekty (wyciągi z autentycznych wniosków, które zostały nadesłane do Fundacji)pomocowych w teczkach – takich samych dla każdej grupy. Następnie prosimy uczestników poszczególnych grup o rozdzielenie materiałów między siebie (np. jeden projekt do czytania na dwie osoby). Każda grupa przez 20 minut dyskutuje. Pod koniec każda z grup wybiera przedstawiciela, który w krótkim wystąpieniu przedstawi (odczyta, bądź powie własnymi zdaniami) wybrany projekt, krótko motywując wybór.

Autentyczne projekty, które napłynęły do naszej Fundacji:

- budowa szkoły podstawowej w Ghanie

- budowa szkoły krawieckiej w Togo

- projekt wiercenia studni w rejonie Mampikony na Madagaskarze

- budowa przychodni zdrowia w Befasy na Madagaskarze

Oczekiwany efekt i cel warsztatów:

Uświadomienie młodzieży o konieczności wyboru najważniejszych potrzeb. Dokonanie wyboru może być często bardzo trudne – wszystkie przedstawione projekty są przecież ważne i niosą wiele dobra. Zachęcenie, poprzez zadawane przez nas podchwytliwe pytania, do bronienia swoich decyzji, ćwiczenie argumentacji.

Uzasadnienie:

Uczniowie poza częścią informacyjną mają szansę wzięcia udziału w lekcji, wypowiedzenia swojego zdania. Dyskusja wprowadza rywalizację. Temat jest kontrowersyjny – wszystkie wnioski są ważne i potrzebne. Te angażujące techniki pozwalają uzyskać większy efekt niż zwykła prelekcja.

    Rolą tego spotkania było pokazanie i porównanie światów, które równolegle istnieją. Wzbudzenie w sobie refleksji nad tym gdzie ja jestem ,co mogę zrobić albo jak pomóc tym ,którzy mają bardzo trudno wręcz walczą o przetrwanie. Aby pomóc choć przez chwilę innym Samorząd uczniowski   wraz  z wszystkimi uczniami weźmie udział w akcji sprzedaży magnesów z podobizną dziecka z Madagaskaru i zebrane fundusze przekażą na symboliczną szklankę wody lub budowę kolejnej studni życia.

                                        

                                                                                     Bernadeta Kaletka  -  katechetka

 

 

 

Dzisiaj jest
Czwartek
12 grudnia 2019
Imieniny obchodzą
Adelajda, Aleksander, Dagmara, Paramon, Suliwoj
Do końca roku zostało
20 dni