Szkola_Podstawowa DSC_0571 DSC_2345 papieski rozpoczecie swietoniepodl SzPNr2 mikolaj036

Drogą Królewską zwiedzamy średniowieczny Kraków

Mimo nienajlepszych prognoz pogodowych jakimi powitał nas ranek 24 października słońce zdołało przebić się odsłaniając pogodne niebo, a wiatr skutecznie rozgonił chmury i naszą niepewność. Klasa 2 i 3 szczęśliwie dotarły do pogodnego Karkowa – celu jakże oczekiwanej wycieczki.

Przygodę rozpoczęliśmy pod Barbakanem, gdzie dołączył do nas pan przewodnik, zapraszając do zwiedzania miasta szlakiem Drogi Królewskiej; od kościoła św. Floriana po wzgórze wawelskie.

Aby poczuć klimat średniowiecznego miasta królewskiego uczestnicy założyli elementy strojów z epoki. Dziewczynki przeobraziły się w nadobne damy i księżniczki, zaś chłopcy przywdziali tuniki rycerskich giermków. Te elementy garderoby towarzyszyły nam na całym szlaku i wzbudzały zachwyt turystów, którzy okrzyknęli nas „grupą elitarną” . Na dziedzińcu Barbakanu poznaliśmy zasady gry w piłkę nożną sprzed kilku wieków oraz mieliśmy okazję spróbować swych sił w pojedynku na piankowe miecze. Po zawodach, zwiedzając obiekt, poznawaliśmy jego funkcje obronne. Kolejnym elementem związanym z zabezpieczeniem średniowiecznego miasta przed atakami najeźdźców były mury obronne i Brama Floriańska, które zwiedziliśmy przemierzając zachowane resztki fortyfikacji. Ulicą Floriańską dotarliśmy do Rynku Głównego, który powitał nas łopotem niepoliczonych stad gołębi i dźwiękami hejnału z wieży Kościoła Mariackiego. Bardzo ciekawym zajęciem okazała się wielozmysłowa analiza próbek produktów, którymi dawni kupcy handlowali w Sukiennicach dawniej, w zestawieniu z obejrzeniem dzisiejszych kupieckich stoisk. U stóp ratusza miejskiego, mając pod stopami płytę upamiętniającą hołd pruski sami pokłoniliśmy się królowi.

Po przerwie śniadaniowej, na dziedzińcu Collegium Maius poznaliśmy sylwetki wybitnych absolwentów Uniwersytetu Jagiellońskiego i ich osiągnięcia, zaś z studium teatralnym Cricoteki zatrzymaliśmy się by obejrzeć multimedialną prezentacją krakowskich legend.

Przed Pałacem Biskupów Krakowskich na ulicy Franciszkańskiej 3 spoglądaliśmy w odnowione Okno Papieskie, z którego w czasie pielgrzymek do Ojczyzny przemawiał do rodaków nasz wielki święty – Jan Paweł II.

Końcowa część wycieczki obfitowała w wiele zagadek i wymagała od uczestników nie lada spostrzegawczości. Wyposażeni we wskazówki, które należało odnaleźć na trasie przemieściliśmy się ulicą Kanoniczą na wzgórze wawelskie – ostatni etap na krakowskim szlaku. Tu poznaliśmy ciekawostki dotyczące dawnych mieszkańców zamku oraz zwyczajów życia dworskiego. Na koniec zostawiliśmy sobie spotkanie ze smokiem wawelskim, który dzisiaj był wyjątkowo niegroźny. Porywisty wiatr zgasił smoczy ogień, co ośmieliło nas do zrobienia sobie pamiątkowych zdjęć, a krakowskie gołębie bez cienia strachu obsiadały groźnie tylko wyglądającego gada.

To była obfitująca w atrakcje i wzbogacająca wiedzę uczniów wycieczka. Nagrodą dla uczestników były pamiątkowe dyplomy dla Krakowskich Księżniczek i Giermków. By uczcić te prestiżowe nadania zafundowaliśmy sobie iście królewska ucztę. Niestety nie była to wspominana podczas zwiedzania uczta u Wierzynka, ale … pełen wypas w McDonaldzie.